Copa do Mundo

Hbl rapporterar om VM från Helsingfors och på plats i Brasilien
Header

Ka-tjing!

10.11.2009 23:46 | Skriven av Marcus Lindqvist i fotboll

Vad har försäkringsbolag, banker och vadslagningsbyråer gemensamt? Nå, ta en titt på de största europeiska fotbollsklubbarnas tröjor så ser du: AIG, Bwin, etc. Allt mer sällan ser du reklam för öl och nationella telekombolag – det är storbolag som behöver global synlighet som kan betala mest.

Strax efter att ManU tecknat världens största tröjsponsorkontrakt med försäkringsjätten Aon tangerade Liverpool rekordet med sitt fyraåriga, 80 miljoner punds kontrakt med Londonbanken Standard Charter. Lite konstigt att finansbolagen kan hosta upp såna summor mitt i recessionen – ManU:s nuvarande tröjsponsor, försäkringsjätten AIG gick ju omkull så det är i princip amerikanska skattebetalar som sponsrar ManU under pågående säsong.

Klubbarna i de fem stora fotbollsligorna höstar in 395,5 miljoner euro av sina tröjsponsorer under pågående säsong. Av beloppet står banker och försäkringsbolag för 75,6 miljoner, medan vadslagningsfirmorna står för 56,4 miljoner, framgår det av Sport+Markts färska rapport.

Det måtte pärta de franska klubbarna att den franska staten i all sin socialistprotektionistiska inåtvändhet beslutat förbjuda vadslagningsbyråer från att köpa tröjreklam. Och sen är det förstås förbjudet att marknadsföra sprit. Oj, det är visst förbjudet för ligaklubbarna i Finland också. Nåväl, Ligue 1-klubbarna tjänar minst på sin tröjsponsorer av alla i Europa.

Gissa vem som tar in mest? Nix, inte Premier League. Bundesliga. Innan Liverpools och ManUs kontrakt kickar in är Bayern Munchens 20 miljoner per år-kontrakt med T-Mobile det största. Men Bundesligas hemlighet är att skillnaden mellan små och stora klubbar inte är den avgrund som den är i Premiership. De bästa klubbarna i 2 Bundesliga tjänar mer på tröjsponsorer än de minsta i Premier League.

Nog om det. I det stora hela är tröjsponsorerna ganska obetydliga för klubbarnas ekonomi. Aons 20 miljoner pund betyder inte mycket för ManU:s 300 miljoner punds omsättning. Men det är den delen som är synlig för publiken – utöver biljettpriserna och det faktum att det bara är betalkanaler som har råd att visa toppfotboll numera.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.